Energi-situationen
Som alla känner till så har elpriserna varit en frekvent nyhet och ett hett diskussionsämne i media. Styrelsen har under en tid följt prisutvecklingen. Som en konsekvens av de ökade elpriserna har vi tvingats stänga av vår värmeåtervinning då den inte längre är lönsam. Dock får det konsekvensen att vår fjärrvärmeförbrukning kommer öka betydligt. Men, samtidigt minskar vår elförbrukning betydligt vilket ska ge ett positivt bidrag. Det ger också en ökad kostnadsstabilitet då fjärrvärmepriser justeras bara en gång per år.
Med det sagt, så betyder det att det sker flera förändringar samtidigt och det är svårt att helt tydligt se hur de samverkar. Vi har idag en stark ekonomi och enligt nuvarande beräkningar har vi utrymme i vår budget för att hantera situationen. Vi fortsätter som sagt att följa utvecklingen noga. Kortsiktigt har vi ett antal åtgärder som vi jobbar med:
- Åtgärda belysningen på Tomtebogatan som idag är på dygnet runt.
- Byta till ledlampor och ledlysrör där vi kan.
- Justera våra radiatorer för att optimera vår uppvärmning.
- Se över aktuellt elavtal, vi bör kunna få ett billigare pris.
Tillsvidare ber vi alla att tänka på att släcka i tvättstuga och övriga utrymmen som idag inte styrs av timer och lämna inte portar och fönster öppna i onödan så kan vi se till att hålla våra uppvärmingskostnader nere.
I skrivande stunder täcker våra intäkter (som ökat mer än våra kostnader de senaste åren) våra kostnader med god marginal. Vi vill därför inte justera avgifterna i onödan för att motverka tillfälliga kostnadsförändringar men om inflationen och nuvarande kostnadsbild håller sig utesluter vi inte att det kan bli aktuellt att justera avgiften på sikt. Enligt våra nuvarande beräkningar skulle det i så fall handla om en höjning på mellan 5-10%, först och främst för att ta höjd för ökade driftskostnader som i sin tur till stor del förklaras av ökade el- och uppvärmningskostnader.
Den som är nyfiken och vill veta mer får gärna kontakta styrelsen på styrelsen@gjutaren16.se
Byggsäckar utanför fastigheten
Byggsäckar har en tendens att dra till sig mer avfall och skräp och är ingen trevlig syns vare sig för oss eller våra hyresgäster. Vi förstår att de inte går att undvika dem vid större renoveringar men be gärna hantverkare beställa upphämtning så fort de är fulla. De är bra om de inte står utanför fastigheten längre än nödvändigt. Vi vill också påminna om att det krävs tillstånd för att ställa byggsäckar utanför fastigheten, något som ofta missas och som kan leda till böter.
Kallt i vissa lägenheter
Vi hade i förra veckan problem med värmecentralen vilket medförde att värmen inte kom igång som den skulle när temperaturen nu sjunkit. Det felanmäldes och åtgärdades så elementen ska nu vara varmare. Som alltid med vattenburen värme så är det också en viss fördröjning i systemet och när utetemperaturen svänger kraftigt så tar det ofta någon dag innan systemet hunnit ikapp vilket kan vara bra att känna till. Det verkar dock fortsatt finnas en avvikelse i vad temperaturgivaren visar och den faktiska temperaturen ute vid vissa temperaturer som gör att vårt värmesystem inte alltid jobbar som vi vill men vår förvaltare tittar på det.
Städdag
Årets höststädning är söndagen den 30 oktober kl.13.00. Vi kommer att skicka ut mer information innan men bra om ni skriver in det i kalendrarna redan nu så att vi får bra uppslutning.
Cykelförrådet
Vi har infört enkla parkeringsregler i cykelförrådet vilket syftar till att förbättra framkomligheten. Exempelvis ber vi alla att inte låsa fast cyklar i rör eller annan fast inredning annat än cykelställen.
I behov av en lokal?
I föreningens nyrenoverade och charmiga lokaler på Birkagatan 28 erbjuds många möjligheter till konferens, event och kalas. Tidigare har det arrangerats bokreleaser, POP-UP butiker, TED talks, reklaminspelningar, träningsevent, lanseringsfester och mycket annat. Oavsett event ordnas möblemang, porslin och mycket mera. De kan även hjälpa till med både personal och kontakter, kunniga inom servering, event och planering.
Prisexempel
Lokal – från 1 700 kr/h (medlemmar i Brf Gjutaren 16 får 50% på lokalhyran)
Städning – från 900 kr/tillfälle
Personal – 450 kr/h
Hör av er till event@tomtebogatan5.se för offert eller bokning.
One reply on “Nyhetsbrev 60 – oktober 2022”
Till styrelsen
Håller med, byggsäckarna har nog snart stått där i 5 veckor. Bra med nedsläck på Tomtebogatan men er bön om att stänga fönster, resulterade i att nu är två fönster konstant öppna, högt upp i fastigheten.
Robert, grattis till försäljningen! Tror du kommer bli saknad i styrelsen.
Vi har ju så låga avgifter så ingen kan väl knysta om ni ser er nödsakade att höja.
Hösthälsningar
Annette P