Personuppgiftsbehandling i bostadsrättsföreningen Gjutaren 16

Bostadsrättsföreningen Gjutaren 16 behandlar personuppgifter, framför allt över våra medlemmar. Syftet med den här policyn är att tydliggöra hur vi behandlar dina personuppgifter för att du ska känna dig trygg med att föreningen värnar om din integritet.

Genom den här policyn får du veta vilken sorts personuppgifter vi har om dig, varför vi har dem, hur vi behandlar dem, och hur du kan ta tillvara dina rättigheter, till exempel ta reda på vilka uppgifter vi har om dig.

Vilka uppgifter har vi?

Dessa personuppgifter har föreningen om våra medlemmar:

  • namn
  • personnummer
  • lägenhetsnummer
  • e-postadress
  • telefonnummer
  • överlåtelseavtal
  • uppgifter om ev. andrahandsuthyrningar
  • pantförskrivningar.

De här uppgifterna har vi om våra hyresgästers kontaktpersoner:

  • e-postadress
  • namn
  • adress.

Hur får vi tillgång till dina personuppgifter?

När du blir medlem i föreningen får vi namn, personnummer och lägenhetsnummer genom överlåtelsehandlingen som vi behöver för att kunna godkänna din ansökan om medlemskap.

Enligt bostadsrättslagen är föreningen skyldig att föra en förteckning över alla medlemmar med uppgift om vilken lägenhet medlemmen äger och uppgift om aktuella pantsättningar. Uppgifterna om pantsättning kommer från den bank där du har lån. Föreningen har inga uppgifter om lånets belopp.

Styrelsen behöver kunna nå dig med information. Därför samlar föreningen in e-postadress och telefonnummer från dig.

Vi behandlar bara uppgifter som vi behöver

Bostadsrättsföreningen behandlar bara personuppgifter när det finns en laglig grund. Det betyder att föreningen bara behandlar de personuppgifter som vi behöver för att fullgöra våra förpliktelser som finns i lagar eller avtal.

Vi behöver dina personuppgifter för att

  • kunna fullfölja våra förpliktelser gentemot dig som medlem i bostadsrättsföreningen, till exempel hålla dig informerad om vad som händer, kunna kalla dig till stämma och så vidare
  • du ska kunna fullfölja dina skyldigheter mot föreningen, som att betala avgift
  • vi måste följa ett antal regler, bland annat bostadsrättslagen, som säger att vi måste ha en förteckning över alla medlemmar och lägenheter.

Vi behandlar bara de personuppgifter som behövs för ändamålet och inte känsliga personuppgifter.

Vi sparar inte personuppgifter längre än vi behöver dem

Vi gallrar våra register med jämna mellanrum, och raderar uppgifter när de inte längre behövs.

Vill du veta vilka uppgifter vi har om dig?

Du har rätt att få information om vilka uppgifter bostadsrättsföreningen har om dig. Du kan få ett utdrag ur lägenhetsförteckningen så att du kan se vilka uppgifter föreningen har. Kontakta styrelsen.

Behandlas dina personuppgifter på ett säkert sätt?

I föreningen är det bara styrelsen och vår it-ansvariga som har tillgång till dina personuppgifter.

Föreningen har rutiner för att dina personuppgifter ska hanteras på ett säkert sätt.

Vi anlitar Rådrum AB för föreningens förvaltning. Riktlinjerna för hur Rådrum får hantera personuppgifterna på uppdrag av föreningen finns reglerat i ett särskilt avtal. Bara personal hos Rådrum som behöver personuppgifterna för att utföra sina arbetsuppgifter ska ha tillgång till dem. Rådrums it-miljö och affärssystem är utvecklade för att i mycket hög grad skydda mot intrång, förstöring och andra förändringar som kan innebära en risk för din integritet.